Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tehetséges pedagógusok személyiségjegyei

2016.01.28

A tanárok személyisége

 

 

Torrance és Myers:

  • Teljesítmények, széles jártasságmezőny, tájékozottság.
  • Magas fokú teljesítményszükséglet, kitűnési vágy.
  • Józan ész.
  • Tapintatosság, barátságosság, kedvesség, melegszívűség.
  • Gondolkodás, rokonszenvezés, gyöngédség, problémaérzékenység.
  • Kreativitás, rugalmasság, eredetiség.
  • Jókedv, derű, jóindulat, kiegyensúlyozottság a kedély- és érzelemvilágban.
  • Lelkesedés, szívesen tanulás, élettel teliség.
  • Korrektség, nem részrehajlóság.
  • Szilárdság, de nem merevség, nem bohóckodás.
  • Egészséges, testi vonóság, fizikai erősség.
  • Magas fokú teljesítmények, kritikusság a hibákkal szemben, keményen dolgozni tudás.
  • Becsületesség, megbízhatóság.
  • Jó humorérzék.
  • Képzeleti élénkség.
  • Az egyéni fejlődést bátorítja, szívesen segít, amikor szükség van rá, minden ember fontosságának tudata.
  • Intellektuális fölény, szellemi fölény, gyors felfogás, kíváncsiság.
  • Tanulási kedv, intellektuális fejlődés fontosságának tudata.
  • Türelem.
  • Dicsérőkedv, elismerés, jutalmazásban nagylelkűség.
  • Tisztelet az eszmék, célok, álmok iránt.
  • Egészséges önbizalom.
  • Érzékenység mások kreatív erőfeszítése iránt, büszkeség a teljesítményire.
  • Toleránsság, új, másfajta gondolatok elfogadása.
  • A tanításban járatos, a tanítás jó ismerete, érdekesség, érdeklődést keltő megjegyzések, a tételek jó megvilágításának készsége.
  • Gondolkodásra késztetés.
  • Bizalom a tanítványaiban, ami kölcsönös.
  • Széles körű érdeklődés.

 

 

P. Witty:

  • Barátságosság.
  • Konstruktív magatartás az emberekkel szemben.
  • Vágy arra, hogy mélyrehatóan megismerje tárgyát és az azzal foglalkozó információk forrásait.
  • Magától értetődő tisztelete minden egyénnek.
  • Hit saját képességeiben.
  • Önmaga megvalósításának vágya.

 

A kiemelkedően tehetséges gyermekek tanárának, annak érdekében, hogy lépést tudjon tartani élénk szellemükkel és széles körű érdeklődésükkel, arra is szükség van, hogy

  • szellemileg gyors felfogású legyen,
  • olvasottsága nagyon legyen, mint az átlagos tanulók nevelőinek,
  • tudja értékelni tanítványai kezdeményezőképességét és felelősségvállalását,
  • türelmes legyen esetleges fizikai, társadalmi, érzelmi elmaradásukkal szemben,
  • elfogadva azt a pszichopedagógiai alapelvet, hogy „minden viselkedésnek megvannak a maga okai”, abban is higgyen, hogy a nevelés segítségével minden tehetséges gyermek kialakíthatja a legelfogadhatóbb énjét.

 

Feldhusen:

  • intelligenseknek és jól informáltaknak,
  • széles érdeklődési körrel rendelkezőknek,
  • szorgalmasnak és teljesítményorientáltaknak,
  • jól szervezőknek,
  • munkájukban lelkeseknek,
  • humorérzékkel rendelkezőknek,
  • rugalmasaknak kell lenniük, valamint
  • meg kell érteniük és el kell fogadniuk a tehetséges diákokat.

 

Balogh L. – Bóta M. – Dávid I.:

  • nyitott, elfogadható attitűd (85%)
  • kreatív (80%)
  • nagy tárgyi tudás (78%)
  • motiváló képesség (75%)
  • jó humor (72%)
  • ambiciózus (64%)
  • alkalmazkodni tud a diák igényeihez (54%)
  • empatikus (48%)
  • önkritikus (44%)

Valamennyi leírás közös jegye az, hogy a tanár jellemzői alapvetően 3 nagyobb csoportba oszlanak meg:

  • kognitív
  • motivációs
  • szociális

Forrás: Pedagógiai pszichológia a tanárképzésben (Budapest, 2002.)