Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2010.09.08

 

"Mindenhez van jogom,  

 hát játszom.

 Föntről gyereknek, lentről

 embernek látszom!"

                                  / Ratkó József /

 

A kisgyermekek játéka örömforrás, készségek, szabályok gyakorlása, de alkalmas különféle indulatok levezetésére, feszültségcsökkentésre is. A játék mégis önmagáért való tevékenység. Játszanak a gyerekek bonyolult távvezérlésű szerkezetekkel, képesek játszani apró kavicsokkal és játszanak minden kellék nélkül, képzeletben is. Nincs a gyerekeknek olyan élménye- akár negatív vagy pozitív- amely ne válhatnék bármikor egy játék kiindulópontjává. A játék fontossága ismert a gyermek személyiségformálódása, képességei, érzelmi, értelmi fejlődése céljából, ezért mi felnőttek, szülők sokat segíthetünk gazdagításában.

 

Az esték kiválóan alkalmasak különféle közös játékokra otthon. Ki ne ismerné legjobban saját gyermekét, mint a szülei? Így könnyű olyan játékos elfoglaltságot találni neki, amit biztosan kedvel. Gyakorlati tapasztalatom alapján mondhatom, hogy pl.: a kicsik nagyon kedvelik a ”kitalálósdi” játékokat. Különféle találós kérdéseket, barkochba játékokat, amelyek észrevétlenül nyelvi fejlődésünket is szolgálják.

 

Pl.: elmondunk egy mondókát:

Kiskanál, nagykanál,

 erdő szélén kismadár,

 ez a gyerek így csinál!”

és azt mondjuk ”cica”, akkor annak hangját, mozgását utánozzuk és így tovább, amíg csak élvezzük együtt, hogy hány állatot találunk közösen, akit utánozhatunk. Vannak olyan nyelvi játékok is, amelyek az érthetően, jól beszélő kisgyermek számára is hasznosak és élvezhetőek.

 

A tréfás rigmusok, mint ez: ”Láttam szőrös hörcsögöt, éppen szörpöt szörcsögött. Ha a hörcsög szörpöt szörcsög, rátörnek a hörcsög görcsök.”

 

Vagy ismételgető mondókák mindig derűt okoznak, mint ez

”Volt egy dongó, meg egy légy,

  Tovább is van, mondjam még?”

Persze igenlő a válasz és folytathatjuk:

”Volt egy dongó, meg egy légy, volt egy asztal meg egy szék, tovább is van mondjam még!”

 

Az is jó játék lehet, ha ”megtornáztatjuk” a szánkat, vagyis játékos hangutánzó kifejezéseket mondogatunk, mint pl. liccs- loccs,  bimm- bamm, dirr- durr, csitt- csatt, vagy a ”Liccs- loccs, megjött a kishajó” játék, melyben, ha megkérdezi a kicsi, hogy ”mit hozott?”, mi olyan dolgot mondunk, amely hangját utánozhatjuk.

 

Ezek anyanyelvi játékok, de sok-sok másféle játék is van, amelyek amellett hogy fejlesztőhatással bírnak, jóízű közös időtöltésül szolgálhatnak szülőknek, gyerekeknek egyaránt, hisz nem említettem a keresgélő, zálogosdi játékokat, a mozgásos, érzékfejlesztő és eldugós sorolhatnék még megannyi játékötletet.

 

Játékok

"Tekintettel"

Párban játszunk. A felnőtt feladata, hogy tekintettel adjon utasítást és különböző cselekvésekre rábírja a kisgyermeket.

Pl. álljon fel, jöjjön oda mellé, álljon a háta mögé, ölelje meg, fogjon egy párnát, tegye anya v. apa ölébe,stb. Kisebbekkel is jól játszható.

A metanyelvet, a szónélküli kommunikálást fejleszti.

"Portré"

Egy nagy csomagoló papírra vagy kiselejtezett terítőre, lepedőre fejnagyságnyi kerek nyílást vágjunk, ezt feszítsük ki térben. Ebbe dugja a fejét a kisgyermek és különböző képet, grimaszokat kell vágnia. Adhatunk ötletet is, mi is játsszunk! Ki tud a legvidámabb, legszomorúbb, rémült, butább, legkomolyabb, fájdalmasabb, nevető...arcot vágni?

Szintén metanyelvi kifejezőkészséget, fantáziát fejleszt.

 "Játszd el a szemeddel"

Pl. elmeséljük, hogy egy katicabogár mászik a kezünkön, kövessük az útját, elröppenését, vagy pingpong meccset, futballmeccset nézünk, vagy egy darázs jött be a szobánkba- útját követni és sok-sok ötletet lehet még adni.

Fejleszti a mimikát, tekintethordozást, metanyelvet.

 "Szavak nélkül is értjük egymást!"

A szóbeli közlést helyettesítjük bizonyos mozdulatokkal: pl. tárgyakat jelenítünk meg alakjuk, funkciójuk alapján telefonálunk, levest szedünk, evések- almába harapunk, szőlőt csipegetünk, fagyit nyalunk...stb.

Vagy jelezzünk foglalkozásokat, munkavégzéseket rájuk jellemző mozdulatokkal /vasalás, ételkeverés, mosás- teregetés, orvos, pilóta...stb./

Metanyelv /gesztusok/, beszédkészség fejlesztést segíti.

 "Mimetizálás"

Utánzó- játékok- rengeteg változatuk van, néhány közülük.

 

Szó- mutató 

Szavak mondása után milyen mozdulat, cselekvés jut eszedbe? Pl. síléc, labda, hal, szúnyog.. mutasd meg!

Mesemondás

Mesét mondok, utánozd a szereplők mozgását! /délceg királyfi, kényeskedő királykisasszony, lopakodó vadász, riadt őzike, mérges medve.../

 "Mutasd meg"

Hogyan fekszünk: napon, kádban, gumimatracon vízen..?

Hogyan járunk: forró homokon, jégen, sárban, sekély vízben, selymes füvön..?

Hogyan ülünk: fotelban, fogorvosi székben, tv- előtt, vendégségben..?

Hogyan eszünk: banánt, dinnyét, forró levest, rágógumit, fagylaltot..?

Hogyan fogunk: labdát, varrótűt, tollpihét, jégcsapot, forró sültkrumplit..?

Hogyan járjunk: /táncoljunk, ugráljunk/, mint a cicák, robotok, lovak, majmok..?

Játsszuk el, hogy..: tél van, fázunk és melegítjük kezünk, lábunk...hogy nyár van, virágot szedünk, cseresznyét szedünk...kezet mosunk a patakban...?

Ezek mimetikus, fantáziafejlesztő játékok.

 "Állatnyelven"

Próbáljuk ki, hogyan tudunk beszélni lóul, kecskéül, tyúkanyóul.. azaz nyerítve, mekegve, kotkodálva. Hogyan közöljük indulatainkat a nyelvükön /dühösen, félve, sértődve/. Hogyan jelenítjük meg ilyen nyelven lelkiállapotunkat /szomorúság, vidámság, dac/.

Fantáziát, kifejezőkészséget fejleszt.

 "Ritmikus játék"

Egyszerű népi mondóka vagy dalocska egyenletes ritmusban való ritmizálása tapssal, ökölütögetéssel,  fejbiccentéssel, vállhúzogatással, térdrugózással, fülcimpa fogással..

Pl. Ecc, pecc, kimehetsz,  holnapután bejöhetsz,

     cérnára, cinegére,  ugorj cica az egérre, fuss!

 

"Találjunk ritmusokat"

Utánozni az esőesést /gyors tapsolás/, mennydörgést /lábbal dobogás/, villámlást /taps/.

Utánozzuk: a jégcsap olvadását:                                                                                            

"Egy csepp, két csepp

  öt csepp meg tíz,

  olvad a jégcsap,

  csepereg a víz"- egyenletes tapssal

 Utánozzuk: az óra ketyegést, a szívünk dobbanását...a vonat pöfögést, vízcsap csöpögését..

 "Térérzékelő játék"

Ketten egymás mögött állunk, az első szeme nyitva, a hátul lévő fogja az elsőt és szemét becsukja. Így kell vezetgetni a szobában- vakvezető játék- bizalomfejlesztést, térben való eligazodást segíti- cserével

"Odatalálsz- e?"- térérzékelés

Bekötött szemmel kell odamenni ahhoz, aki folyamatosan beszél hozzánk vagy halkan énekel- hanggal hívás.

 "Vakrajzolás"

Papírra nagyobb, előre megrajzolt formába részleteket berajzolni bekötött szemmel. A kisebb gyereknek engedjék meg előtte a hosszabb megfigyelést.

Pl. nagy házat rajzolunk és erre kell neki ajtót, ablakot berajzolni /füstöt, kéményt, fölé felhőt../

Térérzékelést fejleszti.

 "Eltalálod- e?"

Távolságbecslés gyakorlásával szintén térérzékelést fejleszt.

-         Fújd el az asztalra állított égő gyertyát /2- 4- 6/ lépésről!

-         Asztalra tett 3- 5 pingponglabda valamelyikét találd el hosszú pálcával, vonalzóval.

 

"Szoborjáték"

A kisgyermek álljon be egy pózba, mondjuk el, hogy ő most egy szobor, mi igazítsunk különböző pózokat a szobron pl. ülj le terpeszülésbe és mutass az ablak felé... Aztán a kicsivel cserélni kell, most ő adjon utasítást anyának vagy apának.

Térérzékelést fejlesztő játék.

 "Mese másképpen"

Ismert meséket próbáljunk meg átalakítani, majd ennek megfelelően eljátszani, elbábozni.

Pl. A medvebocsok és a róka c. meséből

-         Mi történt volna, ha a két kis medvebocs nem sajtot talál az úton, hanem kocsikereket, zseblámpát, telefont?

-         Mi történt volna, ha róka nem szereti a sajtot?

-         Mi történt volna, ha a mackók nem vesznek össze a sajton?... folytassuk!

 "Színházas játék"

Anya, apa ruháiból, kiegészítőkből beöltözhet a kisgyerek és "mikrofonnal" /fakocka, tölcsér/ előadhat maga választott műsorszámot /dalt, mondókát/ a közönség megtapsolja.

Mímes, fantáziafejlesztő, utánzó játék.

 A játék során elfáradt gyerkőcöknek jóleshet egy-egy ún. lazító játék, pl: "Zsák búza vagyunk /belégzés/. Jön egy kisegér, kirágja a zsákot, kifolyik a búza /lassan kiengedjük tüdőnkből a levegőt/."

"Hóemberek vagyunk. Kisüt a nap, a hóember olvadni kezd /belégzés, magasra nyújtózás, majd fokozatos kilégzéssel a földre rogyás/."

 

Kellemes együttlétet kívánok, sok szeretettel!

 

                                                                                Buczkóné Pásztor Melinda

                                                       fejlesztőpedagógus