Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2010.12.20

Szitó Imre(1987) A tanulási stratégiák fejlesztése, Iskolapszichológiai füzetek, 2 .sz. ELTE

 

Tanulási stílus kérdőív

Olvasd el figyelmesen az alábbi mondatokat. Döntsd el, hogy az öt válasz közül melyik jellemző rád, és azt a számot karikázd be!

1 = azt jelenti, hogy nem jellemző rád
2 = azt jelenti, hogy inkább nem jellemző rád, mint igen
3 = nem tudod eldönteni, talán igen is, nem is
4 = inkább jellemző rád, mint nem
5 = igen, jellemző rád

A hármas választ lehetőleg ritkán használd, csak akkor, ha semmiképpen sem tudsz dönteni. Jó munkát kívánok!

1.       Ha látom is és hallom is a megtanulandó szöveget, nagyon könnyen megjegyzem.

5    4    3    2    1

2.       Hangosan szoktam elolvasni a tananyag szövegét, amikor felkészülök.

5    4    3    2    1

3.       Szívesebben tanulok az osztálytársammal vagy a barátommal, barátnőmmel, mint egyedül.

5    4    3    2    1

4.       Nagyon hasznos számomra, amikor a tanár ábrákat mutat be a táblán vagy az írásvetítőn, amikor magyaráz.

5    4    3    2    1

5.       Ha ábrát készítek, jobban megértem a leckét, mintha csak olvasom.

5    4    3    2    1

6.       Jól tudok úgy tanulni, ha csupán némán olvasva átveszem a leckét.

5    4    3    2    1

7.       Szívesebben töltöm az időmet rajzolással, festéssel, mint sportolással vagy testmozgást igénylő játékkal.

5    4    3    2    1

8.       Gyakran előfordul, hogy szóban elismétlem, „felmondom” magamnak a leckét.

5    4    3    2    1

9.       Ha leírom magamnak azt a szöveget, amit meg kell tanulnom, akkor könnyebben megjegyzem, mintha csak látom vagy hallom.

5    4    3    2    1

10.    Nem szeretem azokat a feladatokat, amelyeken törnöm kell a fejem.

5    4    3    2    1

11.    Nyugtalanít, ha tanulás közben csend van körülöttem.

5    4    3    2    1

12.    Jobban kedvelem azokat a feladatokat, ahol kézzelfogható dolgokkal, tárgyakkal kell foglalkozni, mint ahol csak rajzok, ábrák vagy szövegek vannak.

5    4    3    2    1

13.    Jobban megy nekem az olyan feladat, ahol valamilyen mozdulatot kell megtanulnom, mint ahol szövegeket kell megérteni.

5    4    3    2    1

14.    Jobb, ha a tanár magyarázatát meghallgatom, mintha a könyvből kell megtanulni az anyagot.

5    4    3    2    1

15.    A szabályokat szóról szóra „bevágom”.

5    4    3    2    1

16.    Ha ábrát készítek magamnak, jobban megértem a leckét, mintha más által készített rajzot nézegetnék.

5    4    3    2    1

17.    Amikor a tanár felszólít és kérdez tőlem valamit, gyakran előbb válaszolok, minthogy át tudnám gondolni, mit is mondok.

5    4    3    2    1

18.    Szeretem, ha kikérdezik tőlem, amit megtanultam.

5    4    3    2    1

19.    Ha vannak képek, ábrák a könyvben, könnyebb a tanulás.

5    4    3    2    1

20.    Ha megbeszélem valakivel a tananyagot, akkor hamarabb megtanulom.

5    4    3    2    1

21.    Teljes csendben tudok csak tanulni.

5    4    3    2    1

22.    Amikor új dolgokat tanulok, jobban szeretem, ha bemutatják mit kell csinálnom, mintha szóban elmondják, mit kell tennem.

5    4    3    2    1

23.    Ha valaki szóban elmondja nekem a leckét, sokkal könnyebben megértem, mintha egyszerűen csak elolvasom.

5    4    3    2    1

24.    Egyedül szeretek tanulni.

5    4    3    2    1

25.    Tanulás közben nagyon zavaró, ha beszélgetnek körülöttem.

5    4    3    2    1

26.    Akkor tanulok könnyen, ha közben szól a rádió vagy a magnó.

5    4    3    2    1

27.    Akkor vagyok biztos magamban, ha szóról szóra megtanulom a leckét.

5    4    3    2    1

28.    Gyakran előfordul, hogy megtalálom a matekpélda megoldását, de nem tudom elmagyarázni és bebizonyítani, hogyan jutottam el a megoldáshoz.

5    4    3    2    1

29.    Szívesebben bemutatom, hogyan kell valamit csinálni, minthogy elmagyarázzam.

5    4    3    2    1

30.    Gyakran előfordul, hogy olyan dolgokat is megtanulok, amiket nem nagyon értek.

5    4    3    2    1

31.    Amikor egy matekpéldát megoldok, szinte minden lépést meg tudok indokolni, hogy miért tettem.

5    4    3    2    1

32.    A tanári magyarázat nem sokat jelent nekem, a könyvből mindent meg tudok tanulni.

5    4    3    2    1

33.    Több olyan dolgot tudok csinálni, amit nehéz lenne szavakkal elmagyarázni. (Pl.: játékok és szerkezetek javítása, makramé stb.).

5    4    3    2    1

34.    Mozdulatokat könnyebben megjegyzek, mint képeket vagy ábrákat.

5    4    3    2    1

A kérdőív skálái:

Auditív: 2, 6n, 8, 14, 23, 32n
Vizuális: 4, 5, 19, 22, 29
Mozgásos: 7n, 9, 12, 16, 33, 34
Társas: 3, 18, 20, 24n
Csend: 11n, 21, 25, 26n
Impulzív: 1n, 13, 17, 28, 31n
Mechanikus. 10, 15, 27, 30

Az „n” betűvel jelzett item (pont) értékét úgy kapjuk meg, hogy 6-ból kivonjuk az item (pont) jelölt skálaértékét. A 11. sorszámú kérdésnél tehát, ha pl. az 5-öst karikázta be valaki, akkor 6–5=1 értéket kell nekünk a skálaérték számításánál figyelembe venni.

Az egyes skálaértékeket akkor tudjuk megfelelően összehasonlítani, ha átlagokkal számolunk. Az auditív skála esetén ez azt jelenti, hogy a kapott összeget hattal osztjuk, a mechanikus esetén 4-gyel stb.