Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az iskolaérettség (alkalmasság) jelei

2016.03.07

Az iskolaérettség (alkalmasság) jelei: 

Fizikai alkalmasság: 

  • Bizonyos fizikai mutatók: 110 cm, 18 kg
  • Jó erőnlét
  • Első alakváltozás: hosszabb végtagok, pocak eltűnt (ha volt)
  • Fogváltás
  • Lateralizáció (kezesség) egyértelműsége

Pszichés alkalmasság:

  • A gyerek szeretne iskolás lenni (ezt néha el is játssza) • - Kitartás (nem hagy félbe feladatokat), feladattudat
  • Képes kapcsolatot teremteni és fenntartani kortársaival (fokozatosan ez kerül előtérbe)
  • Képes kapcsolatot teremteni és fenntartani a felnőttekkel
  • Nehézségek nélkül tud a csoportjába beilleszkedni
  • Függetlenség, önellátás
  • A teljesítmény igénye 

Szükséges kognitív képességek 

  • képes tartósan (10-15 percig) lekötni magát rajzolással, színezéssel, feladatlap kitöltésével,
  • könnyedén megtanul rövidebb versikéket, mondókákat, 
  • képes magát egyszerűbb összetett mondatokban kifejezni; nincs beszédhibája, 
  • némi gyakorlatot szerzett már finom motorikus mozgásokban, rajzol, színez, fest, gyurmázik 
  • bizonyos szintű mennyiségfogalom kialakult (jól használja a kisebb/nagyobb több/kevesebb fogalmát, igazodjon el az 1-10-ig  terjedõ számok között). 


Alkalmatlanság: 

  • biológiai érés lassúbb: fáradékonyság, gátlási folyamatok lassú fejlődése, idegrendszeri labilitás
  • nagyfokú mozgékonyságú
  • figyelem elterelhető, szétszórt → emlékezeti zavarok
  • pszichésen: önirányítás fejletlen – érzelmi és akarati téren
  • nem tud alkalmazkodni az iskolai követelményeihez (agresszív v. regresszív)
  • nincs feladattudata
  • csak nehezen kezd dolgozni, munkatempója lassú
  • beilleszkedési zavarok, másokat is zavar
  • tájékozatlan (nem tudja a szülei nevét, foglalkozását stb.)
  • fejletlen beszédkészség, beszédhiba, szegényes szókincs 

Kezdeti iskolai kudarcok az egész iskolázásra kihathatnak! (ezért nem mindegy, mikor megy iskolába).