Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2010.03.13

Olvasás tanítása Meixner-módszerrel

 

 

 

A részképesség gyengeséggel rendelkező (diszlexia, diszgráfia) gyermekeknek speciális olvasástanítási eljárásra van szükségük, melyet Meixner-módszerként ismerünk és alkalmazunk. A terápiának fontos alapelve, hogy a „legközelebbi fejlődési zóna”-ból kell kiindulni, amely szerint ahhoz a szinthez kapcsolódva kell a fejlesztést elkezdeni, illetve ott kell folytatni, ahol a gyermek még biztonsággal mozog, mert csak így válik számára lehetségessé az eredményes feladatvégzés. Az alacsonyabb szintek erősítésével, újratanulásával pozitívan befolyásolhatjuk a magasabbrendű, bonyolultabb funkciók elsajátítását.

A Meixner-módszer sajátosságai

  • A módszer gyógypedagógiai terápiás indíttatású.
  • Maximálisan alkalmazkodik egy-egy diszlexiás, vagy diszlexia-veszélyeztetett gyermek egyéni haladási tempójához.
  • A hang-látás-mozgás egységéből adódóan feltétele a beszédhangok helyes ejtése.
  • A többi módszertől eltérő betűsorrendet tanít.
  • Más módszernél alaposabban dolgozza ki az olvasástanítás lépéseit.

A Meixner-módszer alapelvei

  • Az aprólékosan felépített fokozatosság elve (a tananyag apró lépésekre bontása, sok ismétléssel).
  • A betűtanítás hármas asszociációs kapcsolatának kialakítása (akusztikus, vizuális, beszédmotoros).
  • A Ranschburg-féle homogén gátlás kialakulásának megelőzőse.
  • A gondolkodás merevségének (rigiditásának) elkerülése.
  • Csak pozitív megerősítést, fejlesztő értékelést alkalmaz „elfogadva követel”.

Az olvasás tanítás előtt végzett fejlesztő gyakorlatok

  • Beszédfejlesztés:

-     szókincs fejlesztése, szókincsbővítés, hanganalízis-szintézis gyakorlása,

-     mondatgyakorlatok alkalmazása.

  • Beszédmozgás tudatosítása:

-     ajakmozgások megfigyelése,

-     zöngés-zöngétlen mássalhangzók megkülönböztetése.

  • Iránygyakorlatok:

-     mozgásirányok megfigyelése,

-     írásgyakorlatok mozgással,

-     olvasás iránya, sorváltás,

-     téri relációk verbalizálása,

-     tájékozódás a vonalrendszerben.

Az olvasás tanítás lépései

  • Betűtanítás:

-     a homogén gátlást kerülő betűsorrend alapján, az egymással vizuálisan,   akusztikusan,   motorosan felcserélhető betűk távol tanítása egymástól,

-     magánhangzók tanítása artikulációról,

-     mássalhangzók tanítása hangutánzással.

  • Összeolvasás tanítása:

-     betűsorrend betartásával zárt, majd nyitott szótagok olvasása,

-     az összeolvasás „játékos szituációban” történik,

-     szótagok felismerése,

-     betűismeret mélyítése szótaggyakorlatokkal,

-     jelentés felismertetése.

  • Szavak olvasása szótípusok alapján:

-     2-2 betűből álló nyitott szótagok (lá-da),

-     3 betűből álló zárt szótagok (mos),

-     2-3 betűből álló nyitott-zárt szótagok (lá-bas),

-     3-2 betűből álló zárt-nyitott szótagok (bál-na),

-     3-3 betűből álló zárt-zárt szótagok (raj-zol)

Mondatok olvasása:

  • Rövid egyszerű kijelentő és kérdő mondatok olvasása.
  • Szavakból mondatok összerakása, olvasása.
  • Fokozatosan bővülő egyszerű mondatok olvasása.
  • Összetett mondatok olvasása.

Szövegek olvasása:

  • Két összetartozó mondat olvasása.
  • Szöveg hosszának növelése a mondatokkal.

Az olvasástanítással párhuzamosan kissé késleltetve, halad az írástanítás. Az írás előkészítésének, a motoros képességek fejlesztésének, kiemelt szerepe van. A tollbamondás nagy jelentőségű az írástanítás folyamatában. A betűk, szótagok, rövid szavak tanulásánál párhuzamosan és rendszeresen kell alkalmazni.