Ugrás a tartalomhoz
Lépj a menübe
Archívum
Naptár
<< |
Február / 2018 |
>> |
Statisztika
Online: |
2 |
Összes: |
206280 |
Hónap: |
444 |
Nap: |
12 |
2010.03.13
DISZLEXIA tünetei
A diszlexia viszonyfogalom, diszharmónia a gyermekkel szembeni jogos elvárások és az írás-olvasás tanítására szánt idő és gyakorlási mennyiség eredménye között. A diszlexiás gyermekeknek általában írászavaruk is van, de ezek mértéke eltérő lehet. Diszlexiás gyermekek esetében az olvasási készségek fejlődése vagy meghatározott romlása nem írható kizárólag a látásélesség, szellemi éretlenség vagy nem megfelelő iskoláztatás számlájára.
Az olvasás, írás területén fellépő nehézségek
Az olvasás hibái
Betűtévesztések – fonetikai vagy vizuális hasonlóság alapján
Betűkihagyások vagy betoldások
Szótagkihagyások vagy betoldások
Betűsorrend megfordítása (reverzió), amikor a gyermek az el helyett le-t olvas
Elővételezések, mely során a szóban előforduló betűk közül kettő válik azonossá pl.: csőre – csere
Megtapadás (perszeveráció), amikor a gyermek megtapad az előző szó egy betűjénél, és azt viszi tovább a következő szóba
Szóroncsok, amikor a betűk több, mint fele helytelen
Ismétlődések, mely során a gyermek egy szót csak többedik próbálkozásra tud kiolvasni (első osztályban még elfogadható)
Olvasás tempójának lassúsága
A hibaszám és az olvasás ideje az olvasástechnika szintjéről ad tájékoztatást
Szövegértés zavara
A szövegértés és az olvasástechnika általában kölcsönhatásban áll egymással. Jobb technika esetén természetesen jobb a szövegértés is. Diszlexiás gyermekeknél megbomlik ez az összefüggés. Egyesek jó technikával is szinte semmit nem értenek meg a szövegből, míg mások a sok hibával eltorzított elolvasott szöveget is megértik.
Beszéd területén jelentkező tünetek
Gyenge a szókincs, kevés az aktívan használt szó, szótalálási nehézségei vannak a gyermeknek
Nehezen tanul meg új szöveget
Mondatalkotásai szegényes, rövid, egyszerű mondatokat használ
Szövegemlékezete gyenge
Magatartásban fellépő tünetek
A diszlexiás gyermekek általában fáradékonyak, dekonctrentáltak, teljesítményük ingadozó
A sorozatos kudarcélmények hatására kerülik az iskolai munkát, szívesen bújnak ki alóla
Kompenzációs viselkedésként megjelenik náluk az agresszivitás vagy éppen a szorongás, a bohóckodás, a merészség – bármi amivel ki tudnak tűnni társaiktól
Egyéb tünetek
Fejletlen ritmusérzék
Dominancia zavarok
Testséma nehezen alakul ki
Finommozgásuk ügyetlen
Térben és időben rosszul tájékozódnak