Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


2010.03.13

DISZLEXIA tünetei

A diszlexia viszonyfogalom, diszharmónia a gyermekkel szembeni jogos elvárások és az írás-olvasás tanítására szánt idő és gyakorlási mennyiség eredménye között. A diszlexiás gyermekeknek általában írászavaruk is van, de ezek mértéke eltérő lehet. Diszlexiás gyermekek esetében az olvasási készségek fejlődése vagy meghatározott romlása nem írható kizárólag a látásélesség, szellemi éretlenség vagy nem megfelelő iskoláztatás számlájára.

 

Az olvasás, írás területén fellépő nehézségek

*      Az olvasás hibái

*      Betűtévesztések – fonetikai vagy vizuális hasonlóság alapján

*      Betűkihagyások vagy betoldások

*      Szótagkihagyások vagy betoldások

*      Betűsorrend megfordítása (reverzió), amikor a gyermek az el helyett le-t olvas

*      Elővételezések, mely során a szóban előforduló betűk közül kettő válik azonossá pl.: csőre – csere

*      Megtapadás (perszeveráció), amikor a gyermek megtapad az előző szó egy betűjénél, és azt viszi tovább a következő szóba

*      Szóroncsok, amikor a betűk több, mint fele helytelen

*      Ismétlődések, mely során a gyermek egy szót csak többedik próbálkozásra tud kiolvasni (első osztályban még elfogadható)

 

*      Olvasás tempójának lassúsága

*      A hibaszám és az olvasás ideje az olvasástechnika szintjéről ad tájékoztatást


*      Szövegértés zavara

*      A szövegértés és az olvasástechnika általában kölcsönhatásban áll egymással. Jobb technika esetén természetesen jobb a szövegértés is. Diszlexiás gyermekeknél megbomlik ez az összefüggés. Egyesek jó technikával is szinte semmit nem értenek meg a szövegből, míg mások a sok hibával eltorzított elolvasott szöveget is megértik.

 

*      Beszéd területén jelentkező tünetek

*      Gyenge a szókincs, kevés az aktívan használt szó, szótalálási nehézségei vannak a gyermeknek

*      Nehezen tanul meg új szöveget

*      Mondatalkotásai szegényes, rövid, egyszerű mondatokat használ

*      Szövegemlékezete gyenge


*      Magatartásban fellépő tünetek

*      A diszlexiás gyermekek általában fáradékonyak, dekonctrentáltak, teljesítményük ingadozó

*      A sorozatos kudarcélmények hatására kerülik az iskolai munkát, szívesen bújnak ki alóla

*      Kompenzációs viselkedésként megjelenik náluk az agresszivitás vagy éppen a szorongás, a bohóckodás, a merészség – bármi amivel ki tudnak tűnni társaiktól

 

*      Egyéb tünetek

*      Fejletlen ritmusérzék

*      Dominancia zavarok

*      Testséma nehezen alakul ki

*      Finommozgásuk ügyetlen

*      Térben és időben rosszul tájékozódnak