Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Figyelemzavar

2012.04.30

 

 
*     Figyelemzavar BNOalapján ,
 
Legalább 6 hónapig tartósan fenn kell állnia!
 
A tünetek változatosak, mégis jól körülírhatók.
 
  • Leggyakrabban tapasztalható jellegzetessége, hogy nem kitartó. Figyelmét nehéz felkelteni és bármelyik pillanatban elterelhető.
  • Képtelen sorrendiséget felállítani, hogy mi a fontosabb, idejét nem tudja beosztani
  • Nem tud elhatározni és végrehajtani.
  • Nem tudja viselkedésének következményeit a jövőre előrevetíteni
        Figyelem megtartása problémát jelent
        Kedvelt tevékenységére képes órákat figyelni.
        Nem követi az utasításokat, feladattudata nem megfelelő
        Elkerüli az olyan feladatokat, melyek tartós értelmi erőfeszítést igényelnek
        Napi tevékenységben feledékeny
        A viszonylag nagy létszámmal működő osztályokban nagy erőfeszítésükbe kerül folyamatosan 45 percig nyugton ülni, csendben lenni, betartani a szabályokat, figyelni a tanítóra.
        Gyakran babrál a kezével, sokat fészkelődik a székében
        Osztályban illetve csoporthelyzetben sokszor elhagyja a helyét
         Figyelmetlenségük miatt könnyen elveszítik a fonalat, s gyakran keresik a módját annak, hogyan tudnák magukra irányítani a figyelmet.
        A legkisebb akadály is elveheti a kedvét a feladat folytatásától. De egyébként is nyűgös a napi rutin- feladatok elvégzésétől, mint például az öltözködés, tisztálkodás.
         Nem képes felmérni saját képességeit, ezért gyakran dühös, vagy sír, ha korlátokba ütközik. Másokkal szemben nagyon kritikus, éberen felfigyel a hibákra, nem úgy a sajátjaira
 
Előfordulás 3-5%, fiú-lány arány, 3:1.
 
A figyelemzavarhoz részképesség zavar, tanulási nehézség is társulhat, mely fokozza a gyermek alkalmatlanság érzését, diszharmonikus viselkedését, sokat emlegetett hyperaktivitás, azaz túlmozgékonyság,
 
Nem szabad megvárni, míg a gyermek körül a „balhék” állandósulnak!
Nehéz kérdés, hogy melyik gyermekkel és mikor kell szakemberhez fordulni?
Mivel a gyermek az életét a családban és az iskolában éli, ennek a mikrokörnyezetnek a tűrőképessége határozza meg a szakember felkeresésének időpontját.
Teendők:
- Megfelelő vizsgálatok
-A megfelelő nevelés. Amennyiben a diagnózis megszületett, fontos az iskolával is megbeszélni, hiszen irreális elvárás a gyermekkel szemben, hogy 45 percet nyugodtan üljön és figyeljen, erre ugyanis képtelen. Otthon sem várhatjuk el tőle, hogy 2-3 órát egyfolytában tanuljon, legyen kész a leckéjével, mire hazaérünk.
- A sport nélkülözhetetlen esetükben.
Terápiák:
        Mozgásterápia
§   Figyelemfejlesztés
§   Gyógyszeres kezelés
- Célszerű sok mozgást beiktatni a gyermek napirendjébe. Ha másképp nem megy, pl. 15 percenként 5-10 perc bukfenc, fejen állás, pörgés-forgás pl. hintában, ha van otthon.
- Nagyon fontos, hogy megtaláljuk azt a tevékenységi kört, amiben gyermekünk különösen ügyes és megbízható, adjunk sok ilyen jellegű feladatot, és sokat dicsérjük, hiszen a sikerélmény nélkülözhetetlen a személyiség egészséges fejlődéséhez
 
Milyen helyzetben teljesítenek jól?
Ø      kétszemélyes helyzetben
Ø      amikor a partner határozott és elfogadó
Ø      kevés szabály
Ø      új és érdekes környezetben
Ø      egyszerű dolgokat kérünk, egyértelmű utasítások
Ø      rutinná vált tevékenységekben
Ø      amikor gyakori és azonnali megerősítést kapnak
Ø      kevés kritika és sok biztatás
 
A figyelemzavar fajtái
  1. gyenge az összpontosítás: megértette a feladatát, de nem kezdi el. Szüksége van időre ahhoz, hogy ráfókuszáljon (belemerüljön) a tevékenységre
  2. a figyelem fenntartása gyenge: belekezd a feladataiba, de félúton abbahagyja, nem csinálja azokat végig.
  3. a figyelem megosztására képtelen: pl. a tollbamondás kezdetén alig hibázik, később egyre több gondatlan hibát vét. Ehhez a külső és a belső figyelem „kapcsolgatása” szükséges. Ez gyengén megy.
  4. a figyelem terjedelmének zavara: a figyelem és a rövidtávú emlékezet együttes hibája. Tipikusan tábláról másoláskor jelentkezik. Elolvassa a táblai szöveget, mire onnan a füzetébe tekint, a rövid memóriából már „ki is pottyant”.
 
Jó technikát, amelyekkel könnyen lehet fejleszteni kicsit a figyelmét.
 Érdemes ezeket a feladatokat tréningszerűen, rendszeresen végezni a gyerekkel, mert csak akkor lesz érezhető hatásuk. Egy-egy ilyen feladat nem csak a figyelmet fejleszti, de jó hatással van egyéb területekre is, az elvégzésük pedig könnyű.
·       Nézz ki az ablakon! Lehet, hogy kissé egyszerűnek hangzik, de igen hasznos. Nem kell hozzá semmi, csak időt szánjunk rá! Alkalma nyílik a gyereknek megfigyelni a környezetét, mégpedig tudatosan. A megfigyelés után beszélgessünk, kérdezzünk rá bizonyos dolgokra! Pl., Miből mennyi van? Milyen színű kabát volt a járókelőn?
  • Ha tömegközlekedéssel utazunk, az kiváló lehetőség a megfigyelésekre, és a memóriát is fejleszti. Miután hazaértünk, el lehet beszélgetni arról, hogy mit látott utazás közben. Tegyünk fel olyan kérdéseket, amelyek megmozgatják az emlékezetét, ne csak egyszerű dolgokra kérdezzünk rá. Pl., Hány férfi utazott a buszon? Mi volt a sötét ruhás kezében? Milyen újságot olvasott az előttünk ülő? stb...
  • Nagyon jól fejlesztik a figyelmet és a memóriát egyaránt a memóriakártyák. Lehet kapni készen ezeket, de jól elkészíthetőek otthon is. A figyelem és az emlékezet fejlesztésén kívül ezek alkalmasak lehetnek egyéb ismeretek elsajátítására is, ha valamilyen adott témáról szólnak.
  • Mintamásolás, mintakövetés, soralkotás, ritmus követése. Ehhez jól használhatók az otthon megtalálható építőjátékok, rajzos eszközök. Elkezdtem egy mintát, folytasd ugyanúgy! Figyeld meg a mintát, most megváltoztatom, mi változott?
  • Képek segítségével: Mi a különbség? keresd meg a két rajz között a különbséget, jelöld be! Ehhez a feladathoz alkalmas képeket találhatunk rejtvényújságokban, vagy az interneten - de aki picit jobban ért a számítógéphez, maga is könnyen készíthet. Pl., családi fotókon el lehet rejteni dolgokatsmiley ... Shift+R javítja ennek a képnek a minőségét. Shift+A javítja az oldal összes képének minőségét.
  • Szintén képes feladat: Figyeld meg a képet, majd egészíts ki a hiányosat ugyanolyanra! Ehhez szükség van egy képre/rajzra, és egy olyan változatára, ami hiányos. Szintén számítógépen meg tudjuk csinálni ezeket, vagy akár egy fénymásolóval.
  • Képmásolás nagyobbak esetébe, célszerű olyan képekkel, amin valamiből sokat látunk.
  • Képkeresés: Keresd meg a nagy képen a kicsit! Ezt is számítógépen egyszerűen megcsinálhatjuk, csak rá kell másolni egy nagyobb képre ugyanazt kicsiben, akár többször is, elrejtve
  • Hallás utáni figyelem fejlesztésére alkalmasak a rövid mesék, szövegek de akár a hírek is. Olvassunk fel egy rövid szöveget, vagy hallgassunk meg egyet, majd ezzel kapcsolatosan tegyünk fel kérdéseket, adatokra vonatkozóan! Hányan voltak, mikor, hol, stb.